انواع پنجره دوجداره

انواع پنجره دوجداره

فهرست مطالب

امروزه از انواع پنجره دو جداره در ساختمان‌ها با کاربری گوناگون استفاده می‌شود. عواملی نظیر رشد جمعیت در کلان شهرها، گسترش شهر نشینی، افزایش میزان مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش ذخایر آن‌ها موجب شده تا در ساختمان سازی تمهیداتی به منظور کاهش اتلاف انرژی و کنترل آلودگی صوتی در نظر گرفته شود که یکی از آن‌ها استفاده از پنجره‌های دوجداره است.

در این مقاله از مهیا پنجره قصد داریم با انواع پنجره های دوجداره آشنا شویم تا بتوانید بهترین گزینه را بسته به ویژگی‌های ساختمان خود خریداری نمایید.

پنجره دو جداره چیست؟

پنجره دو جداره در سال ۱۹۶۵ میلادی توسط یک فروشنده شیشه در نیویورک ابداع شد. بعدها در کشور آلمان پنجره‌های دو جداره به تولید انبوه رسید و جایگزین پنجره‌های فلزی و چوبی با سیستم قدیمی شد.

پنجره دو جداره در واقع دو شیشه درون یک فریم است. دور تا دور شیشه‌ها، نوار اسپیسر آلومینیومی قرار گرفته‌است تا آن ها را از هم جدا کند، همچنین رطوبت هوای بین دو شیشه توسط رطوبت گیر سیلیکا ژل جذب می‌شود.

بین این شیشه‌ها با گازهای بی اثر مانند آرگون، کریپتون یا زنون پر شده و سپس به طور کامل درزگیری می‌شود.

رسانایی گرمایی این گازها بسیار پایین است و موجب می‌شود از طریق شیشه‌ها اتلاف انرژی صورت نگیرد. اما لازم به ذکر است که هدر رفت انرژی می‌تواند از طریق قاب صورت بگیرد از این رو باید در انتخاب نوع قاب پنجره دقت داشت.

انواع پنجره‌های دوجداره کدامند؟

اگر بخواهیم انواع پنجره های دوجداره بر اساس سیستم بازشو را بررسی کنیم عبارتند از:

  • پنجره‌های دوجداره ثابت
  • پنجره‌های دوجداره تک حالته (لولایی)
  • پنجره‌های دوجداره دوحالته
  • پنجره‌های دوجداره سه حالته
  • پنجره‌های دوجداره کلنگی
  • پنجره‌های دوجداره گیوتینی (پانوراما)
  • پنجره‌های دوجداره فولکس واگنی
  • پنجره‌های دوجداره کشویی
  • پنجره‌های دوجداره فرانسوی
  • پنجره‌های دوجداره لیفت اند اسلاید
  • پنجره‌های دوجداره دایره‌ای
  • پنجره‌های دوجداره سایبانی
  • پنجره‌های دوجداره آکاردئونی
  • پنجره‌های دوجداره خلیجی

در ادامه هر یک از این موارد را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پنجره دو جداره ثابت

پنجره های ثابت همانطور که از نامشان پیدا است باز و بسته نمی‌شوند و به صورت ثابت قرار می‌گیرند. این پنجره‌ها صرفا جنبه تزئینی و مدرن سازی نما داخلی را دارند و می‌توانند در ابعاد بزرگ ساخته شوند تا فضای بیشتری از منظره‌ی بیرون را نمایان کنند

پنجره دوجداره تک حالته (لولایی)

پنجره دو جداره تک حالته تنها بر روی یک محور (افقی) حرکت می‌کنند. این پنجره‌ها قیمت مناسبی دارند و در صورت نیاز می‌توان تنها لولا‌ها و یراق آلات را تعویض کرد.

بیشتر بخوانید: پنجره تک حالته دوجداره

پنجره دوجداره دو حالته

پنجره دوجداره دوحالته با یک دستگیره در دو محور عمودی و افقی باز و بسته می‌شوند. این مدل پنجره‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و برای بخش‌هایی مانند آشپزخانه و راهروها که نیاز به تبادل هوا است کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: پنجره دو حالته دوجداره

پنجره دوجداره سه حالته

این نوع پنجره‌ها علاوه بر امکان حرکت در جهت محور عمودی و افقی، از چهار طرف به مقدار بسیار اندکی باز می‌شوند و به طرف جلو حرکت می‌کنند تا تهویه هوا اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید: پنجره سه حالته دوجداره

پنجره دو جداره کلنگی

پنجره دو جداره کلنگی دستگیره ندارد و با چفت و زبانه کار می‌کند. این نوع پنجره فقط از سمت بالا یا پایین باز می‌شود و برای بستن می‌بایست در جهت عکس آن را هل داده تا پنجره در زبانه قرار بگیرد. پنجره های کلنگی به صورت کامل باز نمی شوند بلکه با کشیدن آن به سمت جلو تنها ۴۰ سانتی‌متر باز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: پنجره کلنگی دوجداره

پنجره دو جداره گیوتینی (پانوراما)

پنجره دوجداره گیوتینی یا پانوراما عملکردی کشویی دارد و با کمک نیروی برق، ریموت و موتور در جهت افقی یا عمودی باز و بسته می‌شود. این پنجره‌ها معمولا ابعاد بزرگی دارند و دسترسی به حداکثر فضای بازشو را ممکن می‌کنند.

بیشتر بخوانید: پنجره دوجداره گیوتینی

پنجره دوجداره کشویی

این مدل یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع پنجره دوجداره است و به آن پنجره های ریلی نیز گفته می‌شود. پنجره کشویی به طرفین و بر روی ریل حرکت می‌کند. این امر موجب می‌شود برای پرده‌ها مزاحمتی ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: پنجره دوجداره کشویی

پنجره فولکس واگنی دوجداره

بازشوی پنجره های فولکس واگنی مشابه پنجره های کشویی است اما عایق بندی بهتری دارند و بهینه‌تر عمل می‌کنند. نحوه‌ی بازشوی این پنجره به درب ماشین ون فولکس واگن شباهت دارد که ابتدا کمی به جلو می‌آید و بعد می‌توان آن را به طرفین حرکت داد. این نوع از پنجره‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و به نسبت مدل کشویی زیباتر و کارآمدتر هستند.

بیشتر بخوانید: پنجره فولکس واگنی دوجداره

پنجره دوجداره فرانسوی

برای استفاده حداکثری از فضای بازشو پنجره های فرانسوی پیشنهاد می‌شود که در آن هر دو لنگه‌ی پنجره به طور همزمان از وسط باز می‌شوند. این نوع پنجره برای ساختمان‌هایی که مقابل مناظر زیبا قرار دارند گزینه‌ی خوبی است.

بیشتر بخوانید: پنجره دوجداره فرانسوی

پنجره دوجداره لیفت اند اسلاید

سیستم بازشوی پنجره دوجداره لیفت اند اسلاید این گونه است که ابتدا 5 میلیمتر از قاب بلند می‌شود و بعد روی ریل قرار گرفته و با کمک غلطک‌های مخصوصی به طرفین حرکت می‌کند. این نوع سیستم بازشو امنیت بیشتری را فراهم می‌آورد. استفاده از پروفیل کمتر در ساخت این نوع پنجره موجب شده تا دید بیشتری نسبت به فضای بیرون داشته باشید.

بیشتر بخوانید: پنجره دوجداره لیفت اند اسلاید

عوامل موثر بر قیمت پنجره دوجداره

موارد در تعیین قیمت پنجره ساختمان تاثیر دارند:

  • ابعاد و اندازه پنجره
  • تعداد بازشوهای پنجره
  • نوع پروفیل بکار رفته
  • تعداد جداره‌های شیشه
  • شیوه رنگ آمیزی پروفیل‌ها
  • یراق آلات بکار رفته
  • رنگ و نوع شیشه بکار رفته (سکوریت، لمینت و …)
  • گالوانیزه‌ی مورد استفاده برای پنجره
  • نقشه مد نظر

مهیا پنجره، تولید کننده انواع پنجره‌های دوجداره

در این مقاله تلاش شد تمامی پنجره های دوجداره معرفی شوند. شرکت مهیا پنجره تولید و عرضه کننده‌ی انواع پنجره دوجداره برای ساختمان‌های گوناگون (اداری، تجاری، ورزشی، مسکونی و …) است و در این راستا با بکارگیری مواد باکیفیت، نیروهای زبده و با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و اقتصادی سعی در ارائه بهترین خدمات با قیمت مناسب دارد.

جهت ثبت سفارش یا دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن 02188882020 تماس حاصل فرمایید و یا از طریق فرم درخواست مشاوره اقدام کنید.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟