انواع نماهای ساختمان

انواع نماهای ساختمان

فهرست مطالب

نمای ساختمان اولین چیزی است که به چشم ناظران می‌آید و زیبایی و جلوه‌های بصری آن در دید افراد تاثیر مثبتی می‌گذارد. عواملی نظیر موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، تعداد طبقات، بودجه و سلیقه افراد در انتخاب نوع نمای ساختمان تاثیر دارند.

در این مقاله به معرفی جامع و کاملی از انواع نماهای ساختمان پرداخته‌ایم تا آشنایی لازم را در این خصوص کسب کنید؛ با ما همراه باشید.

نمای ساختمان چیست؟

نمای ساختمان (Building Facades) به جداره‌ی بیرونی ساختمان گفته می‌شود که بیشترین جلوه را به آن می‌بخشد. نما از عناصر مهم ساختمان به شمار می‌آید زیرا به عنوان یک لایه محافظتی در برابر شرایط جوی (برف، باران، باد، آفتاب و …) عمل می‌کند.

بنابراین انتخاب نمای مناسب می‌تواند ساختمان را از خطرات احتمالی محافظت کند، از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند و همچنین هزینه‌های جانبی ساختمان را کاهش دهد.

انواع نمای ساختمان

برای ساخت نمای ساختمان از مواد و مصالح گوناگونی استفاده می‌شود که هر یک ویژگی‌های مختص به خود را دارند. در ادامه به طور تخصصی انواع نماهای ساختمان را معرفی کرده‌ایم.

۱- نمای آجری

نمای آجری از جمله نماهایی است که از سالیان گذشته تا به کنون مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. از آنجایی که آجرها تنوع زیادی دارند، طراحی نمای آجری ساختمان بسیار متنوع است و معماران برای نماسازی می‌توانند طرح‌های زیبایی را ایجاد کنند. نمای آجری در طرح‌های سنتی، مدرن، دکوراتیو و ساده قابل اجرا است.

آجرها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به آجر نسوز قرمز یا سفید، طرح چوب، قزاقی، رسی، آجر نمای سه سانتی، رستیک، شاموتی، لفتون، کارتنی، کف فرش، آجر نمای سفید یا قرمز و … اشاره کرد.
بر اساس ضوابط اجرای نمای آجری، امکان رنگ آمیزی این نما وجود ندارد.

۲- نمای شیشه‌ای

نمای شیشه‌ای یکی از محبوب‌ترین نماهای ساختمان است که سبکی مدرن دارد و در ساختمانهای تجاری، اداری و مسکونی کارایی دارد. به نمایی که بیشتر از ۶۰٪ از شیشه تشکیل شده باشد، نمای شیشه‌ای گفته می‌شود.

نمای شیشه‌ای در تامین نور محیط داخل ساختمان تاثیر دارد. انواع نمای شیشه‌ای عبارتند از نمای کرتین وال، فریم لس، اسپایدر و بالکن که معمولا برای اجرای آن‌ها از شیشه سکوریت یا شیشه رفلکس استفاده می‌شود.

ضوابط اجرای نمای شیشه‌ای در شهرها به بافت آن منطقه بستگی دارد به عنوان مثال در شهر اصفهان استفاده از شیشه رفلکس و نمای شیشه‌ای در نمای جانبی و اصلی مجاز نیست.
جهت طراحی و اجرای نماهای شیشه‌ای، مشاوران مهیا پنجره می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

۳- نمای کامپوزیت

در اجرای نمای کامپوزیت از ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم استفاده می‌شود. این نوع نما وزن کمی دارد و سبک است، در رنگ‌های متنوع موجود است، قابلیت شستشو دارد و در برابر رطوبت و حرارت از مقاومت خوبی برخوردار است.

این روزها اغلب ساختمان‌های مدرن با نمای کامپوزیت اجرا می‌شوند زیرا جلوه‌ی زیبایی را به ساختمان می‌بخشد البته قیمت بالا از معایب این نما به شمار می‌رود.

طبق ضوابط اجرایی؛ نهایتا ۲۰٪ از نمای کلی مشرف به معابر مجاز به استفاده از نمای کامپوزیت است.

۴- نمای سیمانی

یکی از نماهایی که اجرای آن مقرون به صرفه است نمای سیمانی یا بتنی است. شایان ذکر است اجرای این نما سریع صورت می‌گیرد و در زمان کمتری می‌توان کار نماسازی را انجام داد.

اگر در نماسازی با سیمان از مواد مرغوب استفاده شود، سطح کار کیفیت خوبی خواهد داشت. نمای سیمانی در برابر آتش سوزی مقاوم است و نیز شستشوی آن راحت است.

در نمای سیمانی از سیمان سفید یا سیمان رنگی استفاده می‌شود و هر یک به جای خود زیبا هستند. نمای سیمانی یک نمای ساده و زیبا برای ساختمان‌ها به شمار می‌آید.

از معایب نمای سیمانی می‌توان به عایق صوتی ضعیف، جذب گردوخاک به خود و امکان ترک خوردن و شکستگی اشاره کرد.

۵- آشنایی با نمای سنگی

نمای سنگی یکی از نماهای لوکس ساختمان هاست که جلوه‌ای زیبا و جذاب به ساختمان می‌بخشد. سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که در نماسازی بکار می‌رود قیمت بیشتری دارد اما ماندگاری بالایی دارد و در شرایط جوی مختلف مانند باد، باران، برف، آفتاب و گرد و خاک مقاومت خوبی دارد.

سبک نمای رومی یک نمای سنگی است که زیبایی خاصی را به ساختمان می‌بخشد. در سبک رومی از سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند.

توجه کنید که سنگ نمای ساختمان باید استحکام و دوام لازم را داشته باشد در غیر این صورت در اثر سرما و گرما و یا انبساط و انقباض ترک خواهد خورد. نمای سنگی ساختمان نیاز به مراقبت دارد و لازم است هر از چند گاهی نماشویی شود.

طبق قوانین و ضوابط نماسازی ساختمان‌ها، هر نوع رنگی در ساخت نمای ساختمان امکان پذیر نیست.

۶- نمای چوبی

نمای چوبی یکی از زیباترین نماهای ساختمان است که امروزه برای خانه‌های مدرن و لوکس اجرا می‌شود. اگر چوب با متریال‌هایی نظیر شیشه یا فلز ترکیب شود، زیبایی نمای ساختمان چند برابر می‌شود.

چوب ترموود در ساخت نمای چوبی بکار گرفته می‌شود که وزن کمی دارد اما از مقاومت بالایی برخوردار است. این چوب سختی بالایی دارد، تجدید پذیر است و همچنین شکل پذیری خوبی دارد.

چوب‌های فرآوری شده برای ساخت نما انواع ساختمان‌ها گزینه‌های خوبی هستند زیرا در مقابل نفوذ حشرانی مانند موریانه، رطوبت و حریق مقاوم سازی شده‌اند و نیز عمر نمای ساختمان را افزایش می‌دهند. نمای چوبی ترموود یکی از نماهای زیبا و مقاوم چوبی است.

۷- نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس یک نمای دکوراتیو به شمار می‌رود که به صورت ملات بوده و متشکل از رنگ، سنگدانه، رزین طبیعی و مصنوعی و افزودنی‌های دیگر است. این نما تنوع رنگی زیادی دارد، با آب قابل شستشو است، سطح آن پوششی یکنواخت دارد و به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد.

نمای بایرامیکس را می‌توان بر روی سطوح فلزی، آجری، سیمانی، چوبی و … اجرا کرد اما به دلیل مقاومت کمی که دارد پس از گذشت مدت زمان کوتاهی زیبایی خود را از دست می‌دهد.

۸- نمای سرامیکی

اخیرا نمای سرامیکی به یکی از نماهای پرطرفدار در ساختمان‌ها تبدیل شده است. این نما با دو شیوه نصب خشک یا مهار شده و شیوه نصب تر یا چسبانده شده اجرا می‌شود.

۹- نمای کنیتکس

یکی از گزینه‌هایی که برای نماسازی می‌توانید از آن استفاده کنید نمای کنیتکس است. کنیتکس نوعی رنگ است و در ترکیب آن اکسید تیتان، الیاف‌های مصنوعی و … وجود دارد. قابل ذکر است که خاصیت ضد آب کنیتکس موجب شده تا برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان مناسب باشد.

۱۰- نمای فلزی

نمای فلزی یکی از انواع نماهای ساختمان است که از زمان‌های گذشته تا به کنون کاربرد دارد و با استفاده از آن می‌توان حالت‌ها و طرح‌های گوناگونی را طراحی و اجرا نمود. انواع نمای فلزی عبارتند از نمای مسی، نمای آلومینیومی، نمای آهنی، نمای استیل و نمای فولاد که در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی، صنعتی و خدماتی کاربرد دارند.

۱۱- نمای سبز

نمای سبز یکی از زیباترین انواع نما برای ساختمان‌ها است. امروزه با افزایش میزان ساخت‌وساز، اغلب ساختمان‌هایی با نمای سنگی و سخت ساخته می‌شود. در این میان استفاده از نمای سبز جلوه‌ای چشم نواز را به ساختمان می‌بخشد. این نما با انواع گل و گیاه طراحی و اجرا می‌شود از این رو به آن نمای گیاهی نیز گفته می‌شود.

۱۲- نمای ترکیبی یا تلفیقی

نمای ترکیبی یا به عبارتی دیگر نمای تلفیقی یکی از انواع نماهای مدرن است که در آن از چند مصالح ساختمانی (سیمان، آجر، شیشه و …) استفاده می‌شود. اجرای این نما آزادی عمل بیشتری به طراحان و مهندسان می‌دهد، هزینه‌ی کار را کاهش می‌دهد و نیز از تنوع بالایی برخوردار است که این موارد را می‌توان از مزایای نمای ترکیبی برشمرد.

انواع سبک های نوین نمای ساختمان

برای طراحی نمای ساختمان سبک هایی وجود دارد و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. انواع سبک های نمای ساختمان عبارتند از سبک رومی، اسلامی، کلاسیک، نئو کلاسیک، گوتیک، مدرن، سنتی و … . پرکاربردترین سبک در معماری ساختمان‌های ایران، سبک رومی است که در آن از متریال سنگی بهره گرفته می‌شود و به سبک کلاسیک شباهت دارد. سبک رومی از تزئینات زیادی برخوردار است.

همچنین در ساختمان‌های مدرن و لوکس امروزی اغلب شاهد نماهای شیشه‌ای هستیم که زیبایی خارق العاده‌ای دارند و برای تمامی ساختمان‌ها با هر نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و …) که دارند قابل اجرا است. کرتین وال‌ها در نمای ساختمان قدمتی طولانی دارند که در حال حاضر این نما بروزتر شده‌است.
به دلیل زیبایی کرتین وال و همچنین مزایایی که برای مالکان دارد این نما را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت نما تبدیل کرده‌است.

کلام آخر

اگر طراحی و اجرای نمای ساختمان با دقت و ظرافت صورت بگیرد، می‌­تواند ساختمان را برای ساکنین و مالکان آن کارآمدتر کند و حتی عملکرد آن را تحت تاثیر قرار بدهد.

نما به عنوان یک رابط بین فضای داخل و خارج ساختمان عمل می­‌کند و در تبادل هوا، نور و گرما نقش مهمی دارد ولی عملکرد آن به مصالح انتخاب شده و نصب درست و اصولی آن‌­ها بستگی دارد.

شرکت مهیا پنجره طراح و مجری سیستم­‌های نما مانند کرتین وال، فریم لس، اسپایدر، بالکن و … برای ساختمان­‌های تجاری، مسکونی، اداری و … است و با بکار گیری بهترین تجهیزات و نیرو­های باتجربه و ماهر خدمات خود را ارائه می‌نماید.

در صورت نیاز به مشاوره و یا ثبت سفارش می‌­توانید با شماره تلفن 02188882020 تماس حاصل فرمایید و یا از طریق فرم درخواست مشاوره اقدام نمایید.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟