پنجره آلومینیومی یا UPVC ؟

پنجره آلومینیومی یا UPVC ؟

فهرست مطالب

پنجره‌های آلومینیومی یکی از انواع پنجره‌­های موجود در بازار هستند که در ساختمان‌­ها بکار می­‌روند. درب و پنجره از المان‌­های مهم ساختمان هستند که علاوه بر زیبایی بخشی، تاثیر بسیاری در میزان مصرف انرژی دارند. همچنین می‌­توانند از ورود گرد و خاک و آلودگی صوتی به داخل ساختمان تا حد زیادی جلوگیری کنند. از این رو مهندسان در صدد طراحی نمونه‌­های کارآمدی برآمدند تا افراد از بیشترین بازدهی بهره‌­مند شوند.

در این مقاله قصد داریم پنجره آلومینیومی با UPVC را مقایسه کنیم تا با توجه به نیازتان بتوانید بهترین انتخاب را برای ساختمان خود داشته باشید.

پنجره آلومینیومی

آلومینیوم یکی از فلزات رایج در صنعت ساخت درب و پنجره است و ویژگی­‌های منحصر به فردی دارد. این متریال مقاوم، بادوام، قابل بازیافت، بهادار و سبک وزن است و از این رو برای تولید پروفیل­‌های درب و پنجره به جای آهن مورد استفاده قرار می­‌گیرد. پنجره‌­های آلومینیومی به دلیل استفاده از یراق آلات مخصوص نیازی به تقویت با آرماتور ندارند؛ علاوه بر این دارای فریم، طرح‌­ها و رنگ‌­های گوناگونی هستند که می‌­توانند نیاز­ صنعت ساختمان را بر طرف سازند. پروفیل­‌های آلومینیومی در دو نوع ترمال بریک و نرمال تولید و عرضه می‌­شوند.

پروفیل‌های آلومینیوم عبارتند از:

  • پنجره آلومینیومی ترمال بریک

پروفیل ترمال بریک به نمونه ای گفته می‌­شود که لاستیک پلی آمید توسط ماشین آلات مخصوص بین جداره داخلی و خارجی پروفیل دوخته شده است. این لاستیک حکم عایق صدا و حرارت را دارد و از هدر رفت گرما جلوگیری می­‌کند. این گونه پروفیل‌­ها استحکام و طول عمر بالایی دارند.

  • پنجره آلومینیومی نرمال

پروفیل­‌های نرمال لاستیک پلی آمید ندارند و همچنین استحکام و طول عمر آن‌­ها کمتر از نوع ترمال بریک است.  

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره پنجره آلومینیومی بدانید.

پنجره UPVC

یو پی وی سی (یا همان پلی وینیل کلراید) نوعی پلاستیک فشرده و سخت است که در ساختار آن هیچ ماده‌­ی روان کننده‌­ای بکار نرفته است و از PVC مقاوم‌­تر است. از این ماده در ساخت درب و پنجره‌­های ساختمان زیاد استفاده می­‌شود.

یو پی وی سی در برابر نور خورشید، رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم است و نیز به دلیل عایق بندی قوی از ورود سر­و­صدا، گرد و خاک و رطوبت به داخل ساختمان ممانعت به عمل می‌­آورد. UPVC وزن کمی دارد و قابل بازیافت است از این رو می‌­توان مجدد از آن استفاده نمود. 

 

مقایسه پنجره‌­ آلومینیومی با پنجره UPVC

پنجره‌­های یو پی وی سی و آلومینیومی شباهت‌­ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این بخش به مقایسه‌­ی این دو نوع پنجره می‌­پردازیم:

  • عایق بودن در برابر حرارت

قاب­‌های آلومینیومی اگرچه مقاومت خوبی دارند اما رسانای حرارت هستند. این نوع پروفیل‌­ها به سرعت گرما را منتقل می­‌کنند. تفاوت دمای داخل و خارج ساختمان موجب ایجاد پدیده میعان بر روی پروفیل‌­های آلومینیومی می­‌شود و کم کم پروفیل‌­ها صدمه می‌­بینند.

  • استحکام و مقاومت در برابر اشتعال

پنجره­‌های UPVC به دلیل اینکه عایق حرارت هستند مانع از ایجاد میعان می­‌شوند همچنین از تبادل انرژی جلوگیری می‌­کنند و در فصل زمستان مانع از خروج هوای مطبوع داخل ساختمان به بیرون می­‌شوند.

پنجره­‌ یو پی وی سی اگر در مجاورت حرارت قرار داشته باشد آتش نمی­‌گیرد، گاز سمی تولید نمی­‌کند، موجب افزایش آتش سوزی نمی­‌شود بلکه فقط ذوب می­‌شود و از بین می­‌رود.

پنجره‌­ی آلومینیومی هم رفتار مشابه‌ای دارند و در برابر آتش آسیب می­‌بینند اما به نسبت از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

  • زیبایی و ظاهر

رنگ اصلی پروفیل‌­های UPVC سفید است ولی می‌­توانید از روکش‌­های لمینیت طرح دار استفاده کنید و پنجره­ای با طرح زیبا و متفاوت نسبت به پنجره‌ های آلومینیومی رنگ کوره­ای داشته باشید. روکش­ لمینیت در نوع با­کیفیت پروفیل‌­های UPVC بادوام‌­تر از رنگ کوره­ای پروفیل­‌های آلومینیومی است که در برابر سرما و گرما مقاوم‌­تر هستند، رنگ آن‌­ها نمی­‌ریزد و در صورت تماس با باران اسیدی و یا هوای مرطوب مانند پروفیل‌­های آلومینیومی اکسید یا خورده نمی‌­شوند.

پنجره­ های آلومینیومی در گذر زمان زیبایی خود را از دست می­‌دهند. انواع آنادایز کدر و انواع رنگ کوره­ای خراشیده می­‌شوند و به مرور زمان در اثر تغییر فصل رنگ آن­‌ها می‌­ریزد.

  • امنیت پنجره

در مورد امنیت نمی‌­توان تعیین کرد که فریم­‌های آلومینیومی امن‌­تر هستند یا فریم‌­هایUPVC ؛ زیرا در این زمینه نوع شیشه به کار رفته موثر­تر است. پنجره‌­ها می‌­توانند از ورود افراد بیگانه ممانعت به عمل بیاورند و فضایی امن را برای ساکنان ساختمان فراهم آورند. اما می‌­توان گفت فریم‌­های آلومینیومی در برابر بریدگی و شکسته شدن از مقاومت خوبی برخوردار هستند.

پنجره‌­های آلومینیومی چه مزایایی دارند؟

  1. به آسانی نصب می‌­شوند.
  2. موجب کاهش اتلاف انرژی می­‌شوند.
  3. طرح‌­ها و رنگ‌­های متنوعی دارند.
  4. با محیط زیست سازگار هستند.
  5. سبک و با دوام هستند.
  6. موجب کاهش مصرف گاز می‌­شوند.
  7. در برابر طوفان مقاوم هستند.
  8. در برابر شرایط جوی و نور آفتاب مقاومت خوبی دارند.

معایب پنجره‌های آلومینیومی

پنجره‌­های آلومینیومی اگر الکترولیز نشوند به سرعت اکسید و پوسیده می­‌شوند و آلومینیوم موجود در کار از بین می‌­رود. علاوه بر این به نسبت پنجره‌­های UPVC اتلاف انرژی بیشتری دارند.

پنجره­‌های UPVC چه مزایایی دارند؟

  1. در طرح‌­ها و رنگ‌­های گوناگون موجود هستند.
  2. در برابر اکسید شدن مقاومت زیادی دارند.
  3. می­‌توان گفت میزان اتلاف انرژی بسیار کمی دارند.
  4. نمای ساختمان را لوکس و شکیل نشان می‌­دهند.

پنجره‌­های UPVC چه معایبی دارند؟

تولید، اندازه گیری و نصب پنجره‌­های UPVC باید با دقت و حساسیت انجام شود. همچنین نظافت این نوع پنجره‌­ها با دیگر انواع پنجره متفاوت است و نسبت به مواد شیمیایی نظیر وایتکس و … واکنش نشان می­‌دهند.

 

پنجره آلومینیومی یا UPVC ؟ کدام یک بهتر است؟

اگر هنوز در خرید پنجره آلومینیومی یا پنجره UPVC مردد هستید بهتر است به بودجه، نیازتان، نوع ساختمان، آب‌ و هوا و … توجه کنید تا بتوانید پنجره مناسب خود را انتخاب کنید.

عایق بندی خوب و قیمت مناسب پنجره‌های UPVC می‌توانند از دلایل انتخاب این پنجره‌ باشند. از طرفی پنجره های آلومینیومی از مقاومت خوبی برخوردارند، ماندگاری بالایی دارند، از لحاظ راندمان حرارتی عملکرد قابل قبولی دارند و در دراز مدت مقرون به صرفه هستند. پس پیشنهاد می‌کنیم با توجه به مواردی که ذکر کردیم پنجره‌ی مورد نظرتان را برگزینید و یا با یک فرد متخصص در این حوزه به مشورت بپردازید.

 

درب و پنجره مهیا پنجره

شرکت مهیا پنجره تولید و عرضه کننده‌­ی انواع درب و پنجره‌ های آلومینیومی و UPVC برای ساختمان‌­های اداری، تجاری و مسکونی و … است. ما در تلاش هستیم تا با بکارگیری مرغوب­‌ترین متریال، بهترین تجهیزات و نیرو­های با­تجربه و کاربلد محصولی با کیفیت را به مشترین خود عرضه کنیم.

در این راستا اگر نیاز به مشاوره و یا قصد سفارش محصول دارید می‌­توانید از طریق سامانه درخواست مشاوره یا شماره تلفن 02188882020 با ما در ارتباط باشید.  

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟