انواع شیشه های ایمنی

انواع شیشه های ایمنی

فهرست مطالب

انواع شیشه های ایمنی موضوع مقاله امروز ماست؛ با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید تکنولوژی ساخت و تولید پنجره‌ها پیشرفت زیادی داشته‌است. از طرفی امروزه شیشه‌هایی تولید شده‌اند که از استحکام و کیفیت بیشتری برخوردار هستند و در اماکن گوناگون کاربرد دارند که به آن‌ها شیشه ایمنی گفته می‌شود. این شیشه‌ها ایمنی بیشتری را برای محل کار یا سکونت‌تان فراهم می‌آورند تا شما خیالی راحت و آسوده داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم با شیشه ایمنی و انواع آن آشنا شویم. اگر به این حوزه علاقمند هستید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با شیشه ایمنی

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که شیشه ایمنی چیست؟ در پاسخ باید گفت به شیشه‌هایی که در مقابل ضربه و فشار مقاوم هستند شیشه ایمنی (Safety Glass) گفته می‌شود. این شیشه‌ها هنگام ساخت تقویت می‌شوند تا در برابر شکستن مقاومت بالایی داشته باشند و امکان آسیب جانی و خسارت مالی را به حداقل برسانند. لازم به ذکر است اگر نیروی بیش از حد تحمل به آن‌ها وارد شود، به‌صورت ایمن و بی‌خطر می‌شکنند اما برندگی شیشه‌های معمولی را ندارند.

شیشه‌های ایمنی در شرایط بحرانی وآسیب‌زا مانند زلزله، انفجار، باد و ضربه عملکرد خوبی دارند از این رو در اماکنی که تامین امنیت بسیار مهم است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع شیشه‌ های ایمنی

هنگامی که شیشه ایمنی در پنجره بکار برده شود امنیت را به آن پنجره می‌بخشد. انواع پنجره‌هایی که در آن‌ها از شیشه‌های ایمنی استفاده شده است عبارتند از:

۱- پنجره ضد سرقت

پنجره می‌تواند نقطه دسترسی سارقان به داخل منزل، محل کار یا مغازه باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محیط داخل راهکارهایی وجو دارد تا امنیت محیط حفظ شود. یکی از آن‌‌ها استفاده از پنجره‌های ضد سرقت و شیشه‌های ضد سرقت است.

اجزایی که موجب ضدسرقت شدن پنجره می‌شوند عبارتند از: پروفیل پنجره، شیشه دوجداره ضدسرقت، یراق آلات و دستگیره.

اگر پروفیل پنجره با استانداردهای جهانی تولید شود، ایمنی بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این استفاده از گالوانیزه در ضدسرقت بودن پنجره تاثیر دارد. طراحی شرکت تولید کننده پنجره نیز مهم است. طراحی پنجره نباید به‌گونه‌ای باشد که زهوار آن در محیط بیرونی قرار بگیرد زیرا در این صورت سارقین می‌توانند با درآوردن زهوار وارد محیط داخل شوند.

شکستن شیشه اولین راهی است که برای ورود به ذهن سارق می‌رسد اما با استفاده از شیشه ضد سرقت می‌توان ایمنی بیشتری را برای محیط فراهم آورد. شیشه‌های ضدسرقت معمولا در دو نوع لمینت شده و ویگارد وجود دارند.

شیشه‌ لمینت شده از شیشه دو جداره، یک شیشه معمولی یا سکوریت و طلق‌های PVB (پلی وینیل بوتیرال) تشکیل می‌شوند که این لایه‌ها با فشار و گرما زیاد به یکدیگر می‌چسبند. شیشه‌های لمینت شده به نسبت شیشه‌های معمولی امنیت بیشتری دارند.

وجود طلق‌های PVB در میان جداره‌ها موجب می‌شود که در صورت شکسته شدن شیشه، ذرات خرد شده در محیط اطراف پخش نشوند. همین خاصیت چسبندگی قوی مانع ورود سارق می‌شود.

شیشه‌های ضد سرقت ویگارد انواع گوناگونی دارند و طی فرآیندهای پیچیده و خاص تولید می‌شوند. برای اطمینان از استحکام شیشه‌های ویگارد، آزمون پرتاب گلوله روی آن‌ها انجام می شود. در ساخت شیشه‌های ویگارد از طلق PVB، طلق پلی اورتان، طلق پلی کربنات و چندین لایه شیشه استفاده می‌شود تا خاصیت ضد سرقت و ضد گلوله داشته باشند.

طراحی یراق پنجره باید به‌گونه‌ای باشد که سارقان نتوانند با ابزار یا اعمال فشار آن را باز کنند. بدین منظور می‌توان از پین‌های قارچی استفاده کرد تا از این لحاظ امنیت درب و پنجره تامین شود.

دستگیره درب و پنجره می‌تواند به صورت کلیدخور باشد تا از ورود افراد متفرقه به محیط داخل جلوگیری شود.

۲- پنجره ضد صدا

اگر می‌خواهید ورود آلودگی صوتی به محیط داخل را به حداقل برسانید می‌توانید از پنجره‌های UPVC با شیشه‌های دو جداره استفاده کنید. در این پنجره‌ها دو شیشه به طور موازی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و فضای خالی بین آن‌ها را با گازهای بی اثر مانند آرگون پر می‌کنند تا پنجره نسبت به صوت عایق‌بندی شود.

۳- پنجره‌ ضد گلوله

در این نوع پنجره‌ها یراق آلات ایمن و شیشه‌های ضدگلوله بکار می‌رود. شیشه ضدگلوله همان شیشه لمینت است که از چند لایه شیشه معمولی و چند لایه طلق PVB تشکیل شده است. هر چه ضخامت و تعداد لایه‌های بکار رفته بیشتر باشد مقاومت شیشه بیشتر خواهد بود.

نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم این است که این شیشه‌ها از ضربه شدید جلوگیری نمی‌کنند بلکه اثرات آن را به تاخیر می‌اندازند و از شدت ضربه می‌کاهند به‌طوری که گلوله زیاد پیشروی نمی‌کند و درون شیشه باقی می‌ماند اما شلیک چند گلوله پشت سر هم می‌تواند موجب تخریب این شیشه‌ها شود.

۴- پنجره ضد انفجار

در این پنجره‌ها از شیشه ضد انفجار استفاده می‌شود. شیشه ضد انفجار نسبت به موج و انرژی حاصل از انفجار مقاومت زیادی دارد.

هنگامی که انفجار رخ دهد این شیشه‌ها در قاب پنجره باقی می‌مانند و احتمال پرتاب قطعات شیشه شکسته شده به حداقل می‌رسد. شیشه ضد انفجار اغلب در مراکز حساس نظیر پالایشگاه‌ها، اتاق کنترل و اماکنی که احتمال وقوع انفجار وجود دارد بکار برده می‌شود.

۵- پنجره ضد حریق

پنجره‌های ضد حریق از پروفیل UPVC و شیشه‌های ضد حریق تشکیل شده‌اند. پروفیل یو پی وی سی قابلیت تحمل گرما تا دماهای بالا را دارد و کارایی خود را از دست نمی‌دهد. شیشه‌های ضد حریق در واقع نوعی شیشه لمینت هستند که در ساخت آن‌ها از طلق‌های خاصی استفاده شده‌است.

این شیشه‌ها در مجاورت آتش نمی‌شکنند بلکه منبسط شده و به یک محافظ با حالت مات و سخت تبدیل می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا از طریق شیشه حرارت کمتری منتقل شود و افراد در شرایط کنترل شده محیط را ترک کنند.

شیشه‌های سیمی، شفاف، سرامیکی و سکوریت از انواع شیشه ضد حریق هستند.

۶- پنجره ضد آب

ضد آب بودن پنجره به عایق بندی آن بر می‌گردد. در پنجره‌های دوجداره امکان عایق بندی و درزگیری وجود دارد تا از نفوذ رطوبت در فصول مختلف سال جلوگیری کند.

بدین منظور بعد از نصب پنجره با استفاده از چسب سیلیکون ماستیک یا فوم دورتا دور پنجره را درزگیری می‌کنند تا پنجره آب‌بندی شود.

مهیا پنجره، تولید کننده انواع پنجره‌های ایمنی

شرکت مهیا پنجره تولید و عرضه کننده‌ی انواع پنجره‌های ایمنی چند جداره است. ما سیستم‌های بازشوی متفاوتی را با پروفیل‌های یو پی وی سی و آلومینیومی ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید متناسب با ساختمان خود بهترین نوع بازشو را انتخاب نمایید.

جهت استعلام قیمت یا خرید پنجره انواع ایمنی می‌توانید از طریق فرم درخواست مشاوره اقدام نمایید یا با شماره 02188882020 تماس بگیرید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟