شیشه سه جداره

شیشه سه جداره

فهرست مطالب

شیشه‌های سه جداره برای راحتی شما ساخته شده اند. این نوع پنجره‌ها در واقع سه جدار شیشه که در کنار هم به وسیله اسپیسر ها قرار گرفته اند و فضای بین آن‌ها به وسیله گاز ارگون پر شده است این پنجره ها دارای عایق بیشتری هستند و انرژی بیشتری را در خود نگه می دارد و قبض های شما را پایین می آورد.

در سال های گذشته پنجره هایی با شیشه سه جداره مهندسی و تولید شده است و به طور کلی یک لایه دیگر به شیشه دوجداره اضافه شد و این امر کارایی پنجره ها را در بحث عایق بندی دوچندان کرد.

البته در همه مناطق لزوم استفاده از شیشه سه جداره وجود ندارد زیرا پنجره ها با شیشه دوجداره به اندازه کافی قابلیت و مزایا را دارند و در مناطقی مانند کنار اتوبان یا خیابان های شلوغ یا مناطق کوهستانی که نیاز است عایق حرارتی بیشتر باشد استفاده می شود.

شیشه سه جداره در کجا استفاده می شود؟

معمولا پنجره سه جداره در نواحی که سرمای زیادی دارد استفاده می شود. بدلیل اینکه عایق بندی حرارتی پنجره سه جداره نسبت به پنجره دوجداره بسیار بیشتر است.

در مقابل، افزایش عایق بندی صوتی پنجره سه جداره در برابر پنجره دوجداره، عددی بین 3 تا 7 درصد بوده که تقریبا توسط حواس انسان قابل تشخیص نمی باشد.

شیشه سه جداره چه مزایایی دارد؟

  • با استفاده از شیشه سه جداره، هدر رفت انرژی (حرارت و برودت) تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.
  • بدلیل سه جداره بودن، امنیت آن در برابر عوامل خارجی بیشتر است.
  • شیشه سه جداره نسبت به شیشه دوجداره عایق بندی بهتری نسبت به صوت دار

شیشه سه جداره چه معایبی دارد؟

  • مانند دیگر متریال ساختمان، این پنجره‌ها نیز معایبی به همراه دارد:
  • وزن شیشه سه جداره، موجب مشکلاتی در پروفیل های ضعیف تر لنگه بازشو خواهد شد.
  • عرض لنگه در بازشوی پنجره سه جداره دارای محدودیت است.
  • قیمت شیشه سه جداره، نسبت به شیشه دوجداره گرانتر است.
  • در صورتیکه دیوار ها از عایق بندی خوبی برخوردار نیستند، استفاده از شیشه سه جداره کارایی ندارد.
  • در صورتیکه از لولاهای ضعیف در پنجره سه جداره استفاده شود، با گذشت زمان لنگه بازشو افت پیدا می کند.
  • وزن شیشه سه جداره موجب افزایش بار مرده و اضافی ساختمان خواهد شد.

تفاوت شیشه های دوجداره و سه‌جداره

در گذشته برای درب و پنجره های چوبی ،آهنی و درب و پنجره‌های آلومینیومی از شیشه های تک جداره استفاده می‌شد اما به دلیل اینکه عایق صدا و حرارت نبودند به مرور زمان از دور خارج شدند.

امروزه از این نوع شیشه‌ها با ضخامت بالاتر در استودیوهای موسیقی استفاده می شود.

مورد استفاده شیشه‌های دوجداره امروزه بیشتر شده است.این شیشه ها از دولایه شیشه فلوت با فاصله معین از اسپیسرها ساخته می شوند. این نوع شیشه عایق بندی مناسبی دارند و قیمت آن ها نیز مناسب است.

اما شیشه های سه جداره از سه لایه شیشه و دو اسپیسر تشکیل می شوند. از مزایای این شیشه ها عایق بتدی حرارتی و صوتی بالای آن هاست.

این نوع شیشه ها در صنایع که میزان آلودگی بالاست بیشتر مورد استفاده هستند.ضخامت پروفیل این شیشه ها از شیشه های دوجداره بیشتر است و دارای کانال داخلی بیشتری هستند.

با این حال تفاوت‌هایی بین شیشه های دوجداره و سه جداره وجود دارد:

شیشه های سه جداره نسبت به شیشه های تک جداره و دوجداره عایق صوتی بالاتری دارند. اما بهتر است که در شرایط خاص از آن ها استفاده شود.

بطور معمول ضریب عایق بندی شیشه های ۳ جداره نسبت به اختلاف دما افزایش 40 درصدی دارد.

قیمت شیشه های سه جداره نسبت به دو جداره بیشتر است.

شیشه های چند جداره کاملا عایق گردو غبار هستند.

تاثیر گاز آرگون در شیشه های دو جداره :

استفاده از آرگون در پنجره های دو جداره دارای مزایای بسیار زیادی است. آرگون گازی نجیب است. بدین معنی که با هیچ ماده ای ترکیب شیمیایی به وجود نمی آورد. آرگون، گازی بدون بو، مزه و غیر آتش زا است.

آرگون علاوه بر کاهش رسانایی گرمایی بین دو شیشه پنجره دو جداره، با کمتر کردن مقدار همرفت در فضای دو شیشه از اتلاف گرمایی بیشتر جلوگیری می کند. علاوه بر این تهیه آرگون آسان و ارزان است. بنابراین می توان به صورت گسترده و صنعتی از آن استفاده کرد.

به صورت یک قانون عمومی می دانیم که غلظت گاز درون پنجره دو جداره باید بیش از ۹۰ درصد باشد. در طول زمان این غلظت کم می شود. مقدار کم شدن این غلظت چیزی حدود ۰.۵ تا ۱ درصد است.

کیفیت پنجره دو جداره ای که از آرگون پر شده باشد تا زمانی که غلظت گاز آرگون به ۷۵ درصد نرسد تغییری نخواهد کرد. بنابراین پنجره دوجداره ای که به صورت استاندارد با گاز آرگون پر شده باشد حداقل ۲۰ سال رسانایی عالی خواهد داشت.
تاثیر واقعی گاز آرگون کاهش اتلاف انرژی از طریق رسانش است زیرا ضریب انتقال حرارتی گازهای خنثی و سنگین تر از هوا ، پائین تر است.

بنابراین انتقال حرارت در چنین شیشه دو جداره ای کمتراست .بطور کلی با دوجداره کردن اصولی و استفاده از چسب های اولیه و ثانویه به صورت اتوماتیک که امکان نفوذ هوا را به محفظه بین دوجداره سد کند ، احتمال تعرق شیشه دوجداره فوق العاده ضعیف می شود .

شاید منشاء این باور را بتوان به تولیدات کارگاهی دستی نسبت داد که عموما در آن ها امکان دوجداره سازی به شیوه اصولی و تزریق گاز های خنثی و آب بندی مناسب وجود ندارد .

در واقع آنچه که موجب می‌شود در شیشه های دوجداره ای که به صورت اتوماتیک تولید می شود تعرق در سطح شیشه صورت نگیرد وجود مواد رطوبت گیری است که درون Spacer یا فاصله انداز قرار دارد.

امکان استفاده از مواد رطوبت‌گیر در شیشه‌های دوجداره ای که به صورت دستی تولید می‌شود، وجود ندارد. همچنین آب بندی کامل شیشه نیز به صورت دستی میسر نمی‌باشد.
گاز اس اف سیکس (SF6) گازی بی رنگ بی بو و غیر قابل اشتعال است گاز هگزا فلوراید گوگرد با تاثیر عایق صوت در صنعت شیشه کاربرد دارد.
خاصیت خنک کننده‌گی و انتقال حرارت گاز هگزا فلورید سولفور نسبت به اکسیژن سه برابر می باشدو در ضمن بسیار سمی می باشد. از همین رو تنها در موقعیت های خاص مانند فرودگاه ها استفاده می شود. در صورتی که تنفس شود باعث خفگی و کشنده است.
گاز کریپتون نیز گازی است که برای استفاده در شیشه های چند جداره مناسب است. با توجه به اینکه کریپتون در فاصله های کوچک کمتر از ۸ میلی‌متر بهتر عمل می کند، در پنجره های سه جداره و چهار جداره بیشتر استفاده می شود. کریپتون حدود ۲۰۰ برابر از آرگون گرانتر است، بنابراین استفاده از آن در پنجره های یو پی وی سی دو جداره معمولی دارای صرفه اقتصادی نیست.

برای بیشتر کردن مقدار عایق بندی صدایی می توان از گازهای دیگر (مانند هگزافلورید گوگرد ، دی اکسید کربن ) اما استفاده از این گازها در عایق بندی گرمایی تأثیر منفی دارد.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟