یراق آلات پنجره دو جداره

یراق آلات پنجره دو جداره

فهرست مطالب

یراق آلات پنجره (Window fittings) یکی از اجزای مهم و اساسی برای پنجره به شمار می‌روند که عملکرد آن را بهبود می‌بخشند.

یراق آلات پنجره موجود در بازار متنوع هستند و افراد بسته به نیاز، کاربرد، بودجه و سلیقه خود می‌توانند اقدام به انتخاب یکی از گونه‌های موجود کنند.

در انتخاب یراق آلات پنجره باید دقت به خرج داد زیرا استفاده از یراق نامناسب و بی کیفیت عملکرد پنجره را مختل می‌کند و ممکن است موجب شود پنجره کارایی خود را از دست بدهد.

در این مطلب تلاش شده‌است تا اطلاعات لازم و کاربردی در مورد یراق آلات پنجره به شما عزیزان ارائه شود؛ با ما همراه باشید.

یراق آلات پنجره

با گذر زمان و پیشرفت علوم، مهندسان و افراد مبتکر توانستند با ذوب کردن مواد، شکل دادن به آن‌ها و در نهایت آبکاری آن‌ها یراق آلات را بسازند. انسان در همه جا از یراق آلات استفاده می‌کند.

به طور کلی به مجموعه‌ای از قطعات که در کنار هم قرار می‌گیرند و نوع بازشوی درب یا پنجره را مشخص می‌کنند، یراق آلات درب و پنجره گفته می‌شود.

این قطعات برای آسان‌تر کردن استفاده از درب و پنجره‌ها تولید شده‌اند و استفاده از انواع باکیفیت آن‌ها می‌تواند تاثیر مطلوبی بر کیفیت زندگی ما داشته باشد.

انواع یراق آلات پنجره و کاربرد آن‌ها

۱- اسپانیولت پنجره

به قفل درب اصطلاحا اسپانیولت گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین اجزای یراق آلات پنجره دوجداره به شمار می‌رود. آلیاژ به کار رفته در اسپانیولت تاثیر بسیاری بر کیفیت پنجره دارد و عملکرد پنجره را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر در ساخت یراق اسپانیولت از آلیاژی با کیفیت پایین استفاده شود، بر روی دستگیره درب و پنجره فشار بیشتری وارد می‌شود که موجب می‌شود کارایی آن از بین برود. اسپانیولت‌های موجود در بازار اکثرا تولید آلمان یا ترکیه هستند که انواع آلمانی از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

۲- دستگیره درب و پنجره

انتخاب دستگیره خوب و مناسب برای درب و پنجره نه تنها موجب زیبایی کار می‌شود بلکه طول عمر درب، پنجره و اسپانیولت را افزایش می‌دهد.
دستگیره‌های کوتاه به اسپانیولت فشار وارد می‌کنند بنابراین بهتر است از دستگیره‌های بلندتر استفاده شود، البته نباید به حدی بلند باشند که از استحکام و قدرت کافی برخوردار نباشند. انواع توپر دستگیره‌ها معمولا کیفیت بیشتری دارند. همچنین ضخامت صفحه اصلی دستگیره و آلیاژ به کار رفته در آن اهمیت زیادی دارد و لازم است ماشین کاری و اتصال اهرم به صفحه به خوبی صورت بگیرد.

فنر به کار رفته در دستگیره باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد در غیر این صورت دستگیره عملکرد خوبی نخواهد داشت و حتی ممکن از از کار بیافتد. شفت چهار پهلو باید از آلیاژ مرغوب تهیه شود تا به راحتی دچار شکستگی نشود.

نکته‌ی دیگری که در دستگیره درب و پنجره حائز اهمیت است، زوار جای پیچ است که باید از استحکام خوبی برخوردار باشد تا در برابر خوردگی و یا شکستگی مقاوم باشد.

۳- لولا درب و پنجره

لولا از مهم‌ترین یراق آلات پنجره به شمار می‌آید و موجب باز و بسته شدن لنگه پنجره می‌شود. لولا مانند سایر یراق آلات پنجره باید از جنس و کیفیت مطلوبی برخوردار باشد در غیر این صورت در اثر فشار یا وزن ممکن است کارایی خود را از دست بدهد که در این حالت پنجره صدمه می‌بیند و هم احتمال سقوط لنگه وجود دارد.

از آنجایی که لولاها باید وزن زیادی را تحمل کنند، کیفیت ساخت و مقاومت آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. لولای پنجره دو جداره باید تحمل وزن ۳۰ تا ۷۰ کیلوگرم را داشته باشد بدون اینکه فشاری به آن وارد شود. در پنجره‌های دوجداره از لولاهای تنظیمی به جای لولاهای ۷۰ یا ۱۰۰ میلی‌متری استفاده می‌شود که می‌توانند تا وزن ۱۳۰ کیلوگرم را تحمل کنند.

انواع لولا در پنجره‌های مختلف

بازشو پنجره در انواع و طرح‌های گوناگون ساخته می‌شود که هر یک لولای مخصوص به خود را دارد. در این بخش لولا در پنجره‌های مختلف را بیشتر بررسی می‌کنیم:

  • لولا پنجره تک‌حالته :‌ لولا پنجره‌های تک حالته، امکان باز و بسته شدن پنجره در محور عمودی را فراهم می‌کند که یکی از انواع کلاسیک و رایج بازشو پنجره است. معمولا برای هر پنجره دو لولا بکار می‌رود اما اگر ابعاد پنجره بزرگ‌تر باشد ممکن است این تعداد بیشتر شود.
  • لولا پنجره دوحالته : در پنجره‌های دوحالته از نوع پیشرفته‌ای از لولا استفاده می‌شود که لنگه می‌تواند در راستای محور عمودی و افقی (با زاویه محدود) باز و بسته می‌شود.
  • لولا پنجره کلنگی :‌ بازشو پنجره کلنگی به گونه‌ای نصب می‌شود که نقطه دید از طرف مقابل مسدود باشد یعنی لولا امکان باز و بسته شدن پنجره در جهت محور افقی را فراهم می‌کند.
  • لولا پنجره آکاردئونی :‌ بازشو پنجره آکاردئونی به صورت تاشو است. در این نوع از پنجره‌ها، لولاهای مخصوصی وجود دارند که به صورت تاشو عمل می‌کنند. این لولاها بین بازشوها قرار می‌گیرند و آن‌ها را به هم متصل می‌کنند. در کناره پنجره نیز لولا به قاب و لنگه پنجره متصل است.

۴- کانکتور پنجره

کانکتور یا کانکشن یکی از قطعات مهم در پنجره‌های دو جداره است که نقش اتصال دهنده را دارد و در ظرافت مونتاژ پنجره تاثیر بسیاری می‌گذارد. این قطعه از زاماک یا فولاد تهیه می‌شود.

کانکشن هشت سوراخ دارد که با چهار پیچ به مولیون و با چهار پیچ به قاب متصل می‌شود و مولیون و فریم را به هم متصل می‌کند.

سخن پایانی

شرکت مهیا پنجره تولید کننده و عرضه کننده‌­ی انواع پنجره‌ ­های آلومینیومی و پنجره های UPVC برای ساختمان‌­های اداری، تجاری، مسکونی و … است و در این راستا از بهترین متریال، تجهیزات و یراق آلات در پروژه‌های خود بهره می‌­گیرد.

اگر برای انتخاب یراق آلات پنجره­‌های خود یا خرید پنجره نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما می­‌توانند شما را یاری کنند. کافیست با شماره تلفن 02188882020 تماس حاصل فرمایید و یا از طریق فرم درخواست مشاوره اقدام نمایید.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟