نمای لامل چیست؟

نمای لامل چیست؟

فهرست مطالب

نمای لامل چیست؟ عنوان مقاله امروز است که در این مطلب به معرفی، کاربرد، جنس، مزایا و … سایر مسائل مربوط به لامل می‌پردازیم؛ همراه ما باشید.

احتمالا در کلان شهرها با ساختمان‌های عظیمی که نمای شیشه‌ای دارند مواجه شده‌اید. در این ساختمان‌ها شیشه‌ها توسط قطعات آلومینیومی در کنار یکدیگر به طور منظم مستقر شده‌اند.

به این نوع نما اصطلاحا نمای لامل یا نمای کرتین وال گفته می‌شود. به سازه‌های آلومینیومی که موجب استقرار شیشه‌ها در کنار یکدیگر می‌شوند، لامل گفته می‌شود.

نمای لامل چیست؟

برخی افراد می‌پرسند تفاوت لامل با کرتین وال چیست؟ در پاسخ باید گفت لامل جزئی از نمای کرتین وال (Curtain Wall) است که وظیفه نگهداری شیشه‌های بیرونی نما را برعهده دارد. این پروفیل‌ها عموما از جنس آلومینیوم یا فولاد هستند.

در نمای لامل از شیشه و سازه‌های فلزی استفاده می‌شود تا علاوه بر حفظ زیبایی نمای ساختمان، در برابر تنش‌ها و عوامل مخرب طبیعی از مقاومت بالایی برخوردار باشند. سیستم نمای لامل به گونه‌ای طراحی شده‌است که بار اضافی به بنای ساختمان تحمیل نشود.

بیشتر بخوانید: معرفی نمای کرتین وال

آشنایی بیشتر با لامل

به لامل‌های عمودی مولیون (Mullion) وبه لامل‌های افقی ترنسم (Transom) گفته می‌شود.

معمولا در اجرای نمای لامل یا کرتین وال مولیون‌ها را به نسبت ترنسم بزرگتر می‌گیرند و ترنسم‌ها را به صورت سازه‌های برش خورده در جای مربوط به خود قرار می‌دهند؛ به همین دلیل بیشتر وزن نما به لامل‌های عمودی که نقش ستون کرتین وال را دارند وارد می‌شود.

ببینید: پروژه کرتین وال ویلایی در شمال کشور

البته برخی از معماران بسته به نیاز و ظرافت سازه ممکن است لامل‌ها را هم اندازه در نظر بگیرند.

نمای شیشه ای لامل چه مزایایی دارد؟

لامل نسبت به سایر انواع نماها ویژگی‌ها و مزایای خاص خودش را دارد که عبارتند از:

  • از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان ممانعت می‌کند.
  • از هدر رفتن گرما در فصول سرد سال و تبادل دمای داخل و خارج محیط ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • از کیفیت خوبی برخوردار است.
  • سرعت ساخت و اجرای آن بالا است.
  • ساختمان‌هایی که با این نما اجرا شده‌اند معمولا انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
  • وزن سبکی دارند و بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهند.
  • در طول روز می‌توانید از گرما و روشنایی خورشید نهایت استفاده را ببرید.
  • نگهداری و مراقبت از آن هزینه زیادی ندارد.
  • قابلیت ترکیب و اجرا با نماهای گوناگون را دارد و می‌توان از آن در بخشی از نمای ساختمان استفاده کرد.
  • بر روی آن می‌توان انواع سیستم‌های بازشو را نصب کرد.
  • در نمای لامل می‌توان شیشه‌های دوجداره یا چند جداره را بکار برد.
  • می‌توان از درپوش‌های گوناگون استفاده کرد.
  • امکان عایق کردن رویه نما وجود دارد.
  • نصب راحتی دارد.
  • به سیستم تخلیه آب باران و هوا مجهز است.

عایق بندی نمای لامل

نمای شیشه ای لامل از نظر عایق‌بندی به دسته‌ی نرمال و ترمال بریک تقسیم می‌شود.

در نمای لامل نرمال از لاستیک EPDM برای عایق‌بندی استفاده می‌شود اما در انواع ترمال بریک، از تیغه پلی آمید به منظور هوابندی و آب‌بندی پروفیل‌های آلومینیومی (لامل) در مقابل نفوذ رطوبت و برودت استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خوب تیغه پلی آمید می‌توان به عدم اشتعال پذیری اشاره کرد.

ببینید: پروژه کرتین وال در شیراز

انواع سیستم های نمای لامل

تفاوت سیستم های نمای لامل به نحوه تثبیت شیشه بین لامل‌ها بر می‌گردد که ظاهر نمای خارجی را متفاوت جلوه می‌دهد. انواع سیستم های نمای لامل عبارتند از:

سیستم فیس کپ (Face Cap)

در اجرای نمای شیشه ای لامل با سیستم فیس کپ (درپوش دار) ابتدا لامل‌ها نصب می‌شوند و بعد شیشه در مابین آن‌ها قرار می‌گیرد. سپس درپوش یا کپ به دماغه لامل متصل می‌شود و شیشه را در محل خود ثابت می‌کند. درپوش‌هایی که در این نوع سیستم بکار می‌روند در اشکال، طرح‌ها و طول عمق های متفاوتی وجود دارند.

سیستم فریم لس (Frameless)

در این سیستم دیگر از درپوش در سطح نمای خارجی استفاده نمی‌شود بلکه با استفاده از چسب استراکچرال، شیشه بین لامل‌ها تثبیت می‌شود. به عبارت دیگر بعد از اینکه مدول بندی نما با لامل‌ها انجام شد، شیشه‌ها در کلاف‌های آلومینیومی قرار می‌گیرند و سپس در فضای خالی مابین لامل‌ها فیکس می‌شوند.

سیستم سمی فریم لس (Semi Frameless)

سیستم سمی فریم لس ترکیبی از دو سیستم فریم لس و فیس کپ است یعنی بنا به صلاح‌دید معمار یا درخواست مشتری می‌توان در یکی از جهت‌های عمودی یا افقی از چسب و لاستیک‌های مخصوص و جهت دیگر را با درپوش کار کرد.

سیستم یو چنل (U-Channel)

این سیستم در واقع زیرمجموعه نمای فریم لس است اما در این مدل کلاف آلومینیومی دور شیشه قرار نمی‌گیرد بلکه با استفاده از اسپیسرهای مخصوص، قطعات کوچک آلومینیومی و چسب استراکچرال می‌توان به نمایی مشابه سیستم فریم لس ولی با هزینه کمتر دست پیدا کرد.

آیا نمای لامل رنگ می‌شود؟

برای لامل کرتین وال اغلب از پروفیل‌های آلومینیوم استفاده می‌شود. آلومینیوم خاصیت رنگ پذیری خوبی دارد و رنگ آن در دراز مدت باقی می‌ماند. پروفیل‌های آلومینیومی با روش‌های آنادایز و پودری رنگ آمیزی می‌شوند.

تنوع رنگی گسترده، ثبات رنگ در برابر تابش شدید نور خورشید و اشعه UV و مقاومت خوب در برابر شرایط جوی گوناگون تنها گوشه‌ای مزایای استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی است.

مهیا پنجره، طراح و اجرا کننده انواع نماهای شیشه‌ای

شرکت مهیا پنجره با سابقه‌ای درخشان در طراحی و اجرای نمای لامل برای ساختمان‌ها، سعی در ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود دارد.
ما در این راستا از بهترین و مرغوب‌ترین متریال‌ها و تیم مجرب و کارآزموده بهره می‌گیریم تا شما از محصول دریافتی خود رضایت کامل داشته باشید.

جهت استعلام قیمت یا مشاوره در خصوص نمای‌های شیشه‌ای می‌توانید از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره 02188882020 با کارشناسان مهیا پنجره در ارتباط باشید.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟