تفاوت نمای کرتین وال و اسپایدر

تفاوت نمای کرتین وال و اسپایدر

فهرست مطالب

نمای کرتین وال یکی از انواع نما­های شیشه‌­ای است که برای ساختمان‌­های مختلف قابل اجرا است. اسپایدر هم یک نوع نمای شیشه‌­ای پرکاربرد است که در ساختمان‌­های مدرن امروزی بکار می‌­رود.

نمای بیرونی مانند یک پوسته است که نمای داخلی ساختمان را در بر می­‌گیرد. می‌­توان گفت بخش عمده‌­ی زیبایی ساختمان مربوط به نمای بیرونی است. اگر به نمای بیرونی توجه نشود ممکن است که ساختمان از لحاظ فنی و زیبایی شناختی با مشکلاتی رو­به‌­رو شود.

طراحان و ایده‌پردازان صنعت ساختمان سازی با بهره گیری از خلاقیت و بهترین ایده‌­ها نما­های زیبا و چشم نوازی را برای ساختمان‌ها در نظر گرفتند که از میان آن‌­ها می‌­توان به کرتین وال و اسپایدر اشاره کرد.

در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کاربردی و مفیدی پیرامون کرتین وال و نمای اسپایدر و تفاوت­‌های این دو ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال (Curtain Wall) یک نمای شیشه‌­ای مقاوم و پرکاربرد است. این سیستم نمای ساختمان ساختاری خود ایستا دارد یعنی تمام وزن شیشه‌­ها به سازه و شاسی کشی اجرا شده وارد می­‌شود و بار اضافه‌­­ای به ساختمان وارد نمی­‌شود. از اجزای این نمای شیشه‌­ای می‌­توان به ترنزوم و لامل یا مولیون اشاره کرد که در واقع اجزای افقی و عمودی این سازه­‌ی شیشه‌­ای هستند. همچنین اگر فشار باد به این سیستم وارد شود، جذب لامل و ترنزوم می‌­شود و هیچگونه فشاری بر بدنه‌­ی ساختمان و این سازه وارد نمی‌­شود.

کرتین وال قابل اجرا در ابعاد بسیار بزرگ است. شایان ذکر است که در پروژه­‌هایی که ارتفاع زیادی دارند جهت افزایش مقاومت سازه، نمای کرتین وال را به صورت رین فورس انجام می‌­دهند.

ویژگی­‌های کرتین وال چیست؟

کرتین وال یک عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی است که این ویژگی‌­ها موجب صرفه جویی در مصرف برق و انرژی می­‌شود و در نتیجه ساختمان­‌هایی که نمای کرتین وال دارند برق کمتری مصرف می­‌کنند.

همچنین کرتین وال یک نمای سبک وزن است که باعث می‌شود بار کمتری به ساختمان وارد شود بنابراین در حین وقوع زلزله از مقاومت خوبی برخوردار است. نصب این نما آسان است ولی باید با دقت و ظرافت صورت بگیرد. نصب و مونتاژ این نمای ساختمانی به نسبت سایر نما­­ها راحت­‌تر بوده و نیز قیمت مقرون به صرفه‌­تری دارد.

نمای اسپایدر چیست؟

نمای اسپایدر یکی از نما­های مدرن شیشه‌­ای است که به دلیل استفاده از اتصالات نقطه‌­ای به شکل عنکبوتی یا اسپایدر (Spider) بدین اسم شناخته شده است. این اتصالات (که استیلی هستند) شیشه را به سازه پشتیبان یا شاسی وصل می‌کنند که در دید ناظر بیرون ساختمان نیستند بلکه این افراد نمای ساختمان را به صورت یکپارچه و شبکه‌ای از پنل­‌های شیشه‌­ای مشاهده می­‌کنند.

در نمای اسپایدر افراد داخل ساختمان دید بیشتری روی محیط خارج از ساختمان دارند.

این نمای شیشه‌­ای به سه صورت خرپایی، کابلی و فین گلس قابل اجرا است. سیستم‌­های کابلی و فین گلس قیمت بالایی دارند زیرا در آن‌­ها از اتصالات خاصی استفاده شده است اما سیستم خرپایی مستقیما به سازه پشتیبان وصل می‌­شود و قیمت پایین‌­تری دارد.  

ویژگی­‌های نمای اسپایدر

ویژگی‌­های نمای اسپایدر به شرح زیر هستند:

  • نمای اسپایدر یکپارچه و شفاف است.
  • اجرای جزئیات نمای اسپایدر راحت است.
  • هنگام وقوع زلزله مقاومت زیادی دارد.
  • در اشکال و طرح‌­های متنوع وجود دارد.
  • وزن سبکی دارد و در عین حال اتصالات آن محکم است.
  • عایق رطوبت، صوت و حرارت است.

تفاوت­‌ نمای کرتین وال و اسپایدر (مقایسه‌­ی کلی کرتین وال و اسپایدر)

بارز­ترین و اصلی ترین تفاوت کرتین وال و اسپایدر در شکل ظاهری آن­‌ها است؛ نمای اسپایدر به صورت شیشه­‌ی یکپارچه دیده می‌­شود ولی در نمای کرتین وال شبکه بندی­‌های آلومینیومی مشهود است.

در نمای اسپایدر اگر شیشه‌­های مورد استفاده ابعادی بیشتر از ۳ مترمربع داشته باشند، لازم است حتما لمینیت شوند تا ایمنی کار بالا برود. البته این مورد در نمای کرتین وال هم صادق است. شیشه بکار رفته در نمای ساختمان اگر ابعاد خیلی بزرگ داشته باشد نیاز به لمینیت دارد.

در نمای اسپایدر از پروفیل­‌های استیل و آلومینیوم کمتر استفاده می­‌شود که این امر موجب کاهش وزن کل سازه به نسبت نمای کرتین وال می‌­شود. اما کرتین وال به طور کلی وزن بالایی دارد و از آلومینیوم در اجرای آن استفاده می­‌شود اما به گونه‌ای نصب می‌­شود که بار اضافی به ساختمان تحمیل نکند.

یکی دیگر از تفاوت­‌های این دو نما این است که در اسپایدر تیغه شیشه‌­ای به جای لوله می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و این امر زیبایی نمای ساختمان را دو چندان می­‌کند ولی کرتین وال می­‌تواند به صورت فریم لس نما یا یو چنل اجرا شود تا زیبایی کار حفظ شود.

تفاوت دیگر در نحوه نصب این نما­ها و اشکال آن‌­ها است. در نمای اسپایدر سازه به صورت تور یا خرپایی نصب می­‌شود تا بتواند وزن موجود را تحمل کند، اما نمای کرتین وال می‌­تواند به صورت یونیتایز اجرا می­‌شود که البته این امر هزینه کار را بالا­تر می‌­برد.

مهیا پنجره، طراح و مجری نما­ی کرتین وال

شرکت مهیا پنجره طراح و مجری نما­های شیشه­‌ای از جمله کرتین وال است و در این راستا با بهره گیری از بهترین مواد و تجهیزات و نیرو­های انسانی مجرب سعی در ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود دارد.

اگر در رابطه با این نما­ها نیاز به بررسی بیشتر و مشاوره دارید می­‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 02188882020 و یا فرم درخواست مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید. مهیا پنجره از راهنمایی شما خشنود خواهدشد.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟