انواع پروفیل درب و پنجره

انواع پروفیل درب و پنجره

فهرست مطالب

انواع پروفیل درب و پنجره برای ساختمان‌های مختلف تولید می‌شود که هر کدام از پروفیل‌های به کار رفته شده در تولید درب و پنجره از مزایای خاصی برخوردار هستند. پروفیل درب و پنجره در ظاهر درب و پنجره نیز تفاوت ایجاد می‌کند و ظاهر هر کدام از پروفیل‌ها جذابیت خاص خود را دارد.

ضخامت پروفیل پنجره‌ها متفاوت است و ضخامتی بین ۲ تا ۲.۵ میلی متر را دارند. این مقدار یک ضخامت استاندارد است که باید در انواع پروفیل درب و پنجره رعایت شود تا درب و پنجره مستحکم در عین حال سبک و زیبا تولید شود.

پروفیل (Profile) معمولا در ظاهر و زیبایی یک ساختمان تاثیر بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین مصالح به کار گرفته شده در ساخت درب و پنجره پروفیل استفاده شده در آن است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای تولید پروفیل ها از ورق سیاه و ورقه‌های روغنی استفاده می‌شود که این ورقه‌ها مختص تولید پروفیل هستند. سفارش دهندگان درب و پنجره های آلومینیومی و UPVC اغلب خواستار پروفیل درجه یک و با کیفیت برای ساختمان‌های ادارای، تجاری و عمومی خود هستند که کیفیت درب و پنجره‌ها تضمین شود.

با انتخاب پروفیل مناسب درب و پنجره می‌توان یک ساختار سبک ولی در عین حال با قدرت بالا را داشت زیرا سبک بودن درب و پنجره و استحکام و مقاومت بالای آن‌ها بسیار مهم است که حتما در تولید پنجره‌ها به این موضوع توجه شود.
پروفیل آلومینیومی درب و پنجره در بین انواع پروفیل محبوبیت بسیار بالایی دارد.

پروفیل درب و پنجره از نظر جنس

پروفیل های درب و پنجره از نظر جنس به پنج دسته تقسیم می‌شوند. ساختار و متریال پروفیل درب و پنجره‌ها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از پروفیل های درب و پنجره ویژگی و مزایای خاص و منحصر به فرد خود را دارند.

در ادامه با انواع پروفیل درب و پنجره از نظر جنس پروفیل آشنا خواهید شد.

  • پروفیل آلومینیومی
  • پروفیل چوبی
  • پروفیل UPVC
  • پروفیل فولاد
  • پروفیل کامپوزیتی

انواع پروفیل‌های نام برده شده در صنعت ساختمان سازی بر اساس مزایایی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. از پروفیل آلومینیومی به دلیل استحکام بسیار بالا و مناسب و ضد زنگ بودن پروفیل آن می‌توان در تمامی ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های مناطق مرطوب استفاده نمود.

پروفیل چوبی نیز یکی دیگر از انواع پروفیل است که کاربرد زیادی در صنعت درب و پنجره دارد. پروفیل فولاد نیز به دلیل مقاومت بالا در برابر وزن زیاد در ساخت سوله‌ها کاربرد دارد. پروفیل upvc نیز عایق بسیار مناسبی در برابر گرد و غبار و صدا دارد که در تمامی ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود.

پروفیل کامپوزیتی نیز ظاهر بسیار زیبا و درخشانی دارد که کاربرد بسیار زیادی در صنعت درب و پنجره دارد.

انواع پروفیل درب و پنجره

پروفیل درب و پنجره در بازار به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود که هر کدام از این پروفیل‌ها کاربرد خود را در ساختمان سازی دارند. در ادامه با برخی از پروفیل‌های موجود در بازار آشنا خواهید شد.

پروفیل فریم

پروفیل فریم دارای اشکال مختلفی است که به عنوان قاب در چارچوب پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل بازشو یا سش

از پروفیل بازشو یا سش برای قسمت باز و بسته شدن درب و پنجره استفاده می‌شود. این نوع از پروفیل برای درب و پنجره کشویی کارایی دارد.

پروفیل میانی یا مولیون

از این نوع پروفیل برای کتیبه‌های پنجره‌های کشویی استفاده می‌شود و از این پروفیل برای درب و پنجره افقی نیز استفاده می‌شود که سطح برش آن‌ها به صورت t شکل است.

پروفیل پانل

از پروفیل پانل برای پارتیشن پایین درب به جای شیشه استفاده می‌شود که صفحات در آن بر روی یکدیگر قفل می‌شوند و تا عرض ۱۰ سانتی متر را می‌پوشانند. هچنین از این پروفیل برای بخش پاخور درب استفاده می‌شود. در این بخش نیاز به پروفیل خاص است که باید تنها از این مدل پروفیل استفاده شود.

پروفیل اتصال فریم

از این پروفیل برای اتصال دو یونیت برای درب و پنجره استفاده می‌شود. فریم‎‌ها با این پروفیل به یکدیگر متصل خواهند شد.

پروفیل زهوار

از این پروفیل برای نگه داشتن شیشه و پانل درب و پنجره استفاده می‌شود. این نوع از پروفیل در پنجره‌های دوجداره و تک جداره استفاده می‌شود. از پروفیل زهوار برای ثابت نگه داشتن شیشه‌ها و همچنین حفظ شیشه‌ها استفاده می‌کنند تا به خوبی شیشه‌های تک جداره و دو جداره را نگه دارد.

پروفیل لوله آداپتور

از پروفیل لوله آداپتور برای چرخش اتصالات در زاویه ۹۰ درجه استفاده می‌شود و زاویه درب و پنجره را بر اساس نیاز تعیین و تنظیم می‌نماید.

پروفیل اتصال قاب به قاب

اگر بخواهیم تعداد زیادی درب و پنجره را در کنار یکدیگر قرار دهیم باید از پروفیل درب و پنجره قاب به قاب استفاده کنیم. این پروفیل به منظور اتصال و نگهدارنده مرکزی بین قاب‌های چند پروفیل درب و پنجره استفاده می‌شود که از اهمیت بالایی برای این بخش برخوردار است.

انواع پروفیل پنجره از لحاظ جنس

انواع پروفیل های درب و پنجره از لحاظ جنس و متریال بکار رفته عبارتند از:

۱- پروفیل چوبی

پروفیل­ های چوبی در برابر سروصدا و حرارت عایق خوبی هستند و نمای زیبا و چشم نوازی را به ساختمان می­­‌بخشند. این نوع از پروفیل­‌ها رنگ پذیری خوبی دارند اما از طرف دیگر معایبی هم دارند که می‌­توان به اشتعال پذیری، مقاومت پایین نسبت به ضربه، پوسیدگی و نفوذ جانوران موذی و حشراتی مانند موریانه اشاره کرد. پروفیل چوبی رطوبت را به خود جذب می­‌کند از این رو پیشنهاد می‌­شود در مناطق پربارش و مرطوب استفاده نشود.

۲- پروفیل آلومینیومی

پروفیل­ های آلومینیومی در تولید درب و پنجره ­های دوجداره کاربرد زیادی دارند و علاوه بر آن به عنوان پروفیل آلومینیوم پارتیشن نیز بکار می­‌روند. این پروفیل­‌ها استحکام خوبی دارند و حتی به منظور ظرافت بیشتر می­توان آن­­ها را باریک­‌تر طراحی کرد. از ویژگی­‌های پروفیل آلومینیومی می­‌توان به انعطاف پذیری و بازیافت پذیری آن اشاره کرد اما لازم به ذکر است که برای جلوگیری از اتلاف انرژی گزینه‌­ی مناسبی نیستند.

بیشتر بخوانید: پنجره آلومینیومی 

در ساخت و اتصالات این پروفیل‌­ها از چسب­‌های قوی استفاده می‌­کنند زیرا جوشکاری به آن­ها آسیب می‌زند. این نوع از پروفیل­‌ها پس از تولید به منظور تغییر رنگ تحت عملیات پولیش، براش و آنادایز قرار می­‌گیرند وحتی می‌­توان با استفاده از رنگ­‌های پودری آن­‌ها را رنگ آمیزی کرد.

۳- پروفیل کامپوزیتی (UPVC و PVC)

در سال­‌های اخیر پروفیل­ های UPVC و PVC مورد توجه بسیاری از طراحان و افراد عادی قرار گرفته‌­اند. پروفیل ­های UPVC از مواد ترموپلاست (ترکیبی از نمک و مواد نفتی) و به ­روش اکستروژن تولید می‌شوند. معمولا این پروفیل‌­ها با ضخامت ۲.۳ تا ۸.۲ میلی‌متر ساخته می­‌شوند. ایمنی بالا و قیمت مناسب آن­ها توجه بسیاری از مهندسان به سمت خود جلب کرده­است.

نگهداری و نظافت راحت، وزن کم و آسان بودن نصب آن، مقاومت مناسب در برابر خوردگی و حریق، امکان شستشو، استحکام بالا و کیفیت مطلوب، از بین نرفتن رنگ و پوشش از مزایای پروفیل UPVC برشمرده می‌­شود. این پروفیل­‌ها در برابر صوت و حرارت نقش عایق را ایفا می­‌کنند در نتیجه می­‌توانند راندمان میزان مصرف انرژی را بالا ببرند. قابلیت بازیافت از دیگر ویژگی­‌های آن­ها به شمار می‌­آید.

۴- پروفیل آهنی

امروزه از این پروفیل‌­ها زیاد استفاده نمی­‌شود و منسوخ شده ­اند. پروفیل­‌های آهنی نسبت به ضربه مقاوم هستند و رنگ پذیری خوبی دارند اما از طرفی وزن زیادی دارند، دچار خوردگی می­‌شوند و عایق خوبی نیستند از این رو پیشنهاد می­‌شود از جایگزین­‌های موجود در بازار استفاده شود.

روش تولید پروفیل درب و پنجره

تولید پروفیل درب و پنجره با برشکاری آغاز می‌شود که در اولین مرحله ورقه‌های پروفیل درب و پنجره بر اساس مقیاس و اندازه مورد نظر باید توسط دستگاه مخصوص برش، برشکاری شوند.

به این ترتیب برشکاری ورقه‌ها و به دست آوردن اندازه‌های پروفیل مورد نیاز لازم است تا با دستگاه سوراخ زن سوراخ‌های مورد نیاز بر روی ورقه ایجاد شود. سپس یراق آلات پروفیل باید به پروفیل چسبانده شوند تا کم کم پروفیل شکل کامل خود را به دست آورد. سپس در مرحله بعد باید با دستگاه جوش ورقه‌های پروفیل را به یکدیگر جوش داد. در نهایت با دستگاه پلیسه گیر پلیسه‌های مربوط را ایجاد نمود.

برای مستحکم و مقاوم شدن پروفیل درب و پنجره از ورقه‌های گالوانیزه در آن‌ها استفاده می‌شود. این ورقه‌ها با پیچ و پرچ به یکدیگر چسبانده و محکم می‌شوند. دستگاه‌های زیادی برای ساخت پروفیل درب و پنجره لازم است تا تولید پروفیل به خوبی انجام شود.

دستگاه‌های مورد نیاز برای ساخت و تولید پروفیل درب و پنجره شامل، دستگاه برش cnc، دستگاه جوش، خم کم پروفیل، جوش تک سر پروفیل upvc، دستگاه انتقال فریم، دستگاه نصب شیشه، دستگاه نصب یراق آلات، دستگاه خط برش و شکل دهی است.

تفاوت پروفیل درب و پنجره upvc با pvc

در حالت کلی پروفیل درب و پنجره upvc بهینه سازی شده و کامل شده پروفیل pvc است. پروفیل درب و پنجره upvc عایق بندی مناسب‌تری در برابر گرد و غبار، صدا و رطوبت دارد. پس از نظر عایق بندی پروفیل درب و پنجره upvc بسیار بهتر از پروفیل درب و پنجره pvc است. در پروفیل pvc از روان کننده جهت انعطاف پذیری بیشتر آن استفاده می‌شود اما در پروفیل upvc از روان کننده استفاده نمی‌شود. در این مدل از پروفیل درب و پنجره انعطاف پذیری خاصی دیده نمی‌شود.

در حالت کلی با پیشرفت تکنولوژی در ساخت و تولید درب و پنجره، پروفیل درب و پنجره upvc نسبت به pvc ارجحیت دارد. محبوبیت این مدل از پروفیل امروزه بسیار زیاد شده است و کاربرد بسیار فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارد. تقریبا با قطعیت می‌توان گفت که اغلب درب و پنجره‌های امروزی از پروفیل upvc استفاده می‌کنند تا کیفیت بالاتری را برای تولید درب و پنجره تجربه نمایند.

سخن پایانی

شرکت مهیا پنجره تولید و عرضه کننده‌ی انواع پنجره های دوجداره و سه جداره آلومینیومی و پنجره یو پی وی سی برای ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری، ورزشی و … است و در این راستا از پروفیل های باکیفیت و مرغوب بهره می‌گیرد.

ما نماینده رسمی شرکت ویستا بست و سیندژ هستیم. نیروهای زبده و باتجربه ما سعی در ارائه بهترین محصولات دارند تا شما از کیفیت کار اطمینان داشته باشید.

جهت ثبت سفارش یا دریافت مشاوره می‌توانید از طریق فرم درخواست مشاوره موجود در سایت اقدام نمایید و یا با شماره تلفن 02188882020 تماس بگیرید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟