انواع شیشه پنجره دوجداره

انواع شیشه پنجره

فهرست مطالب

انواع شیشه پنجره (types of window glass) به موارد متعددی تقسیم می‌شود که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. هر کدام از انواع شیشه‌های پنجره قابلیت و کاربرد متفاوتی دارند و نقش بسیار مهمی در زیباسازی و افزایش بهره‌وری در ساختمان دارند.

برای انتخاب یکی از انواع این محصولات مواردی نظیر عایق حرارتی، عایق صوتی، استحکام، امنیت، زیبایی و نما را باید مدنظر داشت. امروزه کارخانه‌های زیادی برای تولید شیشه راه اندازی شده‌اند که همین امر موجب شده تا رقابت زیادی در سطح جهانی وجود داشته باشد.

استفاده از شیشه به جز مواردی نظیر درب و پنجره، برای زیبایی در ساختمان نیز نقش دارد. در این خصوص از شیشه برای زیبایی داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود که در کنار نمای ساختمان، باعث جلوه جذاب آن خواهد شد. چند دسته بندی کلی برای انواع شیشه‌ها وجود دارد که هرکدام از آن‌ها موارد استفاده متعددی دارند.

برخی از شیشه‌ها ایمنی و مقاومت بالایی دارند که جز موارد ضد ضربه قرار می‌گیرند. از این موارد برای مکان‌هایی استفاده خواهد شد که نیاز به امنیت بالا دارند.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره پنجره آلومینیومی بدانید

مواد تشکیل دهنده شیشه‌ها با پیشرفت تکنولوژی و علم تغییر پیدا کرده است امروزه از آهک، سیلیس و کربنات سدیم برای ساخت انواع شیشه استفاده خواهد شد تا کیفیت آن‌ها تا حد قابل قبولی افزایش یابد. هر کدام از انواع این محصولات را بر اساس نیاز خود می‌توان انتخاب کرد.

به طور مثال اگر نیاز به ظاهر جذاب برای ساختمان خود دارید می‌توانید شیشه‌های ظریف‌تر با نقش‌های خاص را اننتخاب نمایید اما اگر نیاز به استحکام بالا دارید می‌توانید مدل‌های متنوع نشکن را انتخاب کنید.

اهمیت شیشه در پنجره

شیشه یکی از اجزای اصلی پنجره است که نقش‌های مهمی را در پنجره ایفا می‌کند. مهم‌ترین نقش شیشه در پنجره، تامین نور طبیعی است. شیشه نور خورشید را از بیرون به داخل ساختمان منتقل می‌کند و به این ترتیب، فضای داخلی ساختمان روشن می‌شود. علاوه بر تامین نور طبیعی، شیشه نقش‌های دیگری را نیز در پنجره ایفا می‌کند، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • حفظ حریم خصوصی: شیشه می‌تواند برای حفظ حریم خصوصی فضای داخلی ساختمان استفاده شود. شیشه‌های مشجر یا مات می‌توانند به این منظور استفاده شوند.
  • عایق صوتی: شیشه می‌تواند به کاهش انتقال صدا از بیرون به داخل ساختمان کمک کند. شیشه‌های دوجداره یا سه جداره با عایق مناسب می‌توانند به این منظور استفاده شوند.
  • عایق حرارتی: شیشه می‌تواند به کاهش خروج گرما از داخل به بیرون ساختمان در زمستان و ورود گرما از بیرون به داخل ساختمان در تابستان کمک کند. شیشه‌های دوجداره یا سه جداره با عایق مناسب می‌توانند به این منظور استفاده شوند.
  • ایمنی: شیشه‌های نشکن و ایمن، در برابر ضربه و شکست مقاوم هستند. این نوع شیشه‌ها می‌توانند به کاهش خطرات ناشی از شکستن شیشه کمک کنند.
  • زیبایی: شیشه می‌تواند به زیبایی ساختمان کمک کند. انواع مختلف شیشه با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف می‌توانند برای ایجاد جلوه‌ای زیبا در ساختمان استفاده شوند.

انتخاب نوع شیشه پنجره باید بر اساس نیازهای خاص ساختمان باشد. عواملی مانند بودجه، عملکرد و زیبایی شناسی باید در انتخاب نوع شیشه پنجره در نظر گرفته شود.

ببینید: پروژه درب و پنجره UPVC در سعادت آباد

انواع شیشه پنجره ساختمانی و کاربرد آن

شیشه تخت

شیشه تخت یا فلت، نوعی شیشه است که سطح آن صاف و یکنواخت است. این نوع شیشه رایج‌ترین نوع شیشه در جهان است و در کاربردهای مختلفی از جمله پنجره‌ها، درب‌ها، میزها و پنجره‌های اتومبیل استفاده می‌شود. شیشه تخت در فرآیندی به نام پمپاژ شیشه تولید می‌شود.

در این فرآیند، مواد اولیه شیشه (ماسه، آهک، سیلیس و بوراکس) در کوره ذوب می‌شوند و سپس به صورت مذاب از یک سوراخ کوچک خارج می‌شوند. این مذاب شیشه روی سطح یک استخر مذاب قلع ریخته می‌شود و سپس به صورت یکنواخت پخش خواهد شد.

شیشه در حین پخش شدن روی سطح قلع خنک می‌شود و به شکل یک صفحه شیشه‌ای صاف و یکنواخت در می‌آید. شیشه تخت دارای مزایای زیادی نسبت به سایر انواع شیشه است. این نوع شیشه شفاف و یکنواخت است و نور را به خوبی منتقل می‌کند.

همچنین، شیشه تخت مقاوم و مستحکم است و در برابر ضربه و شکست مقاومت دارد. شیشه تخت در رنگ‌های مختلفی نیز تولید می‌شود. شیشه‌های رنگی برای ایجاد جلوه‌ای زیبا یا برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌شوند.

شیشه سه جداره

شیشه سه جداره از سه لایه شیشه تشکیل شده است که با دو لایه گاز عایق مانند آرگون یا کریپتون از هم جدا شده‌اند. فضای خالی بین لایه‌های شیشه باعث می‌شود که شیشه سه جداره عایق بهتری نسبت به شیشه دوجداره داشته باشد.
شیشه سه جداره دارای مزایای زیادی نسبت به شیشه تک جداره و دوجداره است.

این نوع شیشه عایق حرارتی بهتری دارد. همچنین، شیشه سه جداره عایق صوتی بهتری است و به کاهش انتقال صدا از بیرون به داخل ساختمان کمک می‌کند. شیشه سه جداره در مناطق سردسیر یا مناطقی که آلودگی صوتی زیاد است، گزینه مناسبی به حساب می‎‌آید. این نوع شیشه به کاهش هزینه‌های انرژی و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌نماید.

مشاهده بیشتر: انواع پنجره های آلومینیومی

شیشه تک جداره

شیشه تک جداره یکی از رایج‌ترین انواع شیشه پنجره است که از یک لایه شیشه تشکیل شده است. این نوع شیشه ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع شیشه است که در کاربردهای مختلفی از جمله پنجره‌ها، درب‌ها، میزها و پنجره‌های اتومبیل استفاده می‌شود.

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو نوعی شیشه است که برای اهداف تزئینی استفاده می‌شود. این نوع شیشه در رنگ‌ها، الگوها و طرح‌های مختلفی موجود است و می‌تواند برای ایجاد جلوه‌ای زیبا و چشم نواز در فضای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شود.

این نوع محصول طرفداران زیادی دارد. این نوع محصول دارای انواع مختلفی است که هر کدام زیبایی منحصر به فردی به خانه شما می‌دهد.

شیشه چهار جداره

شیشه چهار جداره از چهار لایه شیشه تشکیل شده است که با دو لایه گاز عایق مانند آرگون یا کریپتون از هم جدا شده‌اند. فضای خالی بین لایه‌های شیشه باعث می‌شود که شیشه چهار جداره عایق بهتری نسبت به شیشه سه جداره، دوجداره و تک جداره باشد.

عایق حرارتی و صوتی در این محصول بسیار عالی است که باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. ایمنی در این موارد تا حد قابل قبول افزایش یافته است. شیشه چهار جداره با توجه به نیازهای خاص ساختمان و بودجه می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

شیشه مات

شیشه مات نوعی شیشه است که سطح آن به گونه‌ای پردازش شده است که نور را به خوبی منتقل نمی‌کند. این نوع شیشه برای حفظ حریم خصوصی یا ایجاد جلوه‌ای تزئینی استفاده می‌شود. شیشه مات به روش‌‎های مختلفی تولید می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها، استفاده از روش سندبلاست است.

در این روش، با استفاده از یک دستگاه سندبلاست، ذرات ماسه با فشار زیاد به سطح شیشه برخورد می‌کنند و باعث ایجاد ناهمواری در سطح شیشه می‌شوند. این ناهمواری‌ها مانع از عبور نور از شیشه می‌شوند. روش‌های دیگری نیز برای تولید شیشه مات وجود دارد، که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.

  • رسوب شیمیایی: در این روش، یک لایه نازک از یک ماده مات کننده روی سطح شیشه رسوب می‌کند.
  • تولید شیشه مات با استفاده از پوشش: در این روش، یک پوشش مات کننده روی سطح شیشه اعمال می‌شود.

شیشه رنگی

از انواع شیشه پنجره، به بررسی شیشه رنگی می‌رسیم که جذابیت بالایی در دکوراسیون داخلی دارد. شیشه رنگی در ساختمان می‌تواند در کاربردهای مختلفی استفاده شود، از جمله:

  • شیشه رنگی جلوه ای زیبا و چشم نواز به نمای ساختمان می‌دهد.
  • این نوع شیشه می‌تواند به عنوان درب و پنجره ساختمان استفاده شود و علاوه بر زیبایی، از ورود نور به داخل ساختمان نیز جلوگیری کند.
  • یکی دیگر از کاربردهای شیشه رنگی پارتیشن بندی ساختمان است و فضای داخلی را به بخش‌های مختلف تقسیم کند.
  • شیشه رنگی می تواند به عنوان سقف کاذب ساختمان استفاده شود و جلوه ای خاص و مدرن به آن ببخشد.

شیشه سوپر کلیر

شیشه سوپر کلیر نوعی شیشه است که از مواد اولیه با کیفیت بالا ساخته شده است. این محصول دارای شفافیت بسیار بالایی است و نور را به خوبی منتقل می‌کند.

شیشه سوپر کلیر در مقایسه با شیشه معمولی، ناخالصی‌های کمتری دارد و به همین دلیل، شفافیت بیشتری دارد. شیشه سوپر کلیر کاربردهای زیادی دارد. این شیشه در پنجره‌ها، درب‌ها، ویترین‌ها، آینه‌ها و سایر محصولات استفاده می‌شود.

شیشه هوشمند

شیشه هوشمند نوعی شیشه است که می‌توان میزان شفافیت آن را با استفاده از جریان برق کنترل کرد. این نوع شیشه دارای کاربردهای زیادی در ساختمان، خودرو و سایر صنایع دارد. شیشه هوشمند از دو لایه شیشه تشکیل شده است که با یک لایه فیلم هوشمند بین آن‌ها از هم جدا شده‌اند.

فیلم هوشمند از موادی مانند کریستال مایع یا پلیمرهای الکتریکی تشکیل شده است که می‌توانند در اثر جریان برق تغییر شکل دهند. هنگامی که جریان برق به فیلم هوشمند اعمال می‌شود، کریستال‌های مایع در فیلم مرتب می‌شوند و نور را به خوبی منتقل می‌کنند.

در نتیجه، شیشه شفاف می‌شود. هنگامی که جریان برق قطع می‌شود، کریستال‌های مایع در فیلم به حالت نامرتب بر می‌گردند و نور را مسدود می‌کنند. در نتیجه، شیشه مات می‌شود. شیشه هوشمند دارای مزایای زیادی نسبت به شیشه‌های معمولی است. این نوع شیشه می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند حفظ حریم خصوصی، کنترل نور، کاهش مصرف انرژی و بهبود امنیت استفاده شود.

شیشه آینه ای یا رفلکس

شیشه آینه ای یا شیشه رفلکس نوعی شیشه است که یک لایه نازک فلز بر روی سطح آن رسوب کرده است. این لایه فلزی نور را منعکس می‌کند و باعث می‌شود که شیشه مانند آینه به نظر برسد. شیشه رفلکس در ضخامت‌های مختلفی از ۲ تا ۱۲ میلی‌متر تولید می‌شود.

ضخامت شیشه رفلکس بر میزان بازتاب نور آن تأثیر می‌گذارد. شیشه‌های رفلکس ضخیم‌تر بازتاب نور بیشتری دارند. شیشه رفلکس در رنگ‌های مختلفی از جمله نقره‌ای، طلایی، برنزی و دودی تولید می‌شود. رنگ شیشه رفلکس بر میزان بازتاب نور و همچنین ظاهر آن تأثیر می‌گذارد.

شیشه سکوریت

شیشه سکوریت نوعی شیشه است که در طی فرآیندی به نام «سکوریت کردن» تولید می‌شود. در این فرآیند، شیشه خام به دمای بسیار بالا (حدود ۷۰۰ درجه سانتیگراد) گرم می‌شود و سپس به سرعت سرد می‌شود. این فرآیند باعث ایجاد ساختاری جدید در شیشه خواهد شد که باعث افزایش استحکام، مقاومت در برابر ضربه و ایمنی آن می‌شود.

شیشه سکوریت دارای ویژگی‌های زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت
  • مقاومت در برابر شکستگی
  • تبدیل شدن به تکه های کوچک بی ضرر در صورت شکستگی

شیشه خم

این محصول به صورتی است که به شکل منحنی یا قوس‌دار شکل داده شده است. این نوع شیشه کاربردهای زیادی در صنایع دارد. از این محصول برای نمای ساختمان، میز و صندلی، آشپزخانه و حمام و درب و پنجره استفاده خواهد شد.

شیشه لمینت یا ضد گلوله

شیشه لمینت یا ضدگلوله نوعی شیشه است که از دو یا چند لایه (PVB) تشکیل شده است که با یک لایه فیلم پلاستیکی بین آن‌ها به هم متصل شده‌اند. این فیلم پلاستیکی به عنوان یک لایه چسب عمل می‌کند و در صورت شکستن شیشه، آن را در کنار هم نگه می‌دارد. این امر باعث می‌شود که شیشه ضدگلوله در صورت برخورد گلوله خرد نشود و به افراد آسیب نرساند. شیشه لمینت ضدگلوله در مکان‌هایی که نیاز به امنیت بالا وجود دارد استفاده خواهد شد.

تولید کننده انواع پنجره های آلومینیومی و یو پی وی سی

شرکت مهیا پنجره تولید و عرضه کننده درب و پنجره های آلومینیومی و UPVC در سیستم های بازشوی گوناگون برای انواع ساختمان‌ها است. ما برای ارائه بهترین خدمات خود از مرغوب‌ترین مواد اولیه و نیروهای مجرب و زبده بهره می‌گیریم.

در صورت داشتن هر گونه سوالی و یا استعلام قیمت می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۲۰۲۰ تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم درخواست مشاوره با ما در ارتباط باشید.

Leave a Reply

×

 

سلام !

سوالات خود را می‌توانید از طریق واتساپ بپرسید؛ پاسخگو شما هستیم.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟